Xbox One: de ramp

Door Uniciteit op woensdag 22 mei 2013 01:30 - Reacties (28)
Categorieën: gadgets, games, Views: 7.384

Precies een week geleden plaatste ik een blog, mijn eerste blog, hier op Tweakers. De blog die ik plaatste ging over mijn 'visie' over de PlayStation 4 (klik voor die blog). Ik vond destijds dat ik me geen zorgen hoefde te maken wat betreft games, maar ik had wel enkele tips voor Sony wat ze met het multimedia gedeelte konden doen.

Het lijkt erop dat Microsoft diezelfde blog heeft gelezen, er ideeën van heeft genomen en vervolgens die ideeën compleet verkeerd heeft uitgevoerd.

Xbox One: de ramp
Gamers over de hele wereld kijken uit naar de aankondiging van dé nieuwe Xbox. De presentatie zou maar een uur duren, maar desalniettemin hoopten gamers op veel informatie. Halverwege de presentatie, om 19:30, is er nog geen game ter sprake geweest.

Maar dan komt het moment: Forza 5, een exclusieve Xbox game, wordt aangekondigd. We krijgen een trailer te zien. We krijgen vervolgens nog een belofte dat er wel 15 exclusieve games naar de Xbox zouden komen, maar zulke beloftes zijn in het verleden vaker gedaan (door verschillende bedrijven) en niet altijd uitgekomen - weinig gamers zullen van die belofte dus echt warmlopen. De twee 'hoogtepunten' van de avond zijn een teaser voor EA Sports' next-gen engine en een trailer voor de nieuwe Call of Duty... beide titels komen ook naar de PS4.

De persconferentie wordt dus lauw ontvangen, door zowel de pers als gamers... het slimste wat Microsoft, achteraf gezien, op dit punt had kunnen doen is gewoon haar mond houden tot E3.

Microsoft: tweedehands games? Hah!
Alle games die je koopt moet je activeren met een code, via internet, en vervolgens wordt deze game gelinkt aan jouw account. Als je het spel niet hebt geactiveerd, kun je het niet spelen.
Here's how the system works: when you buy an Xbox One game, you'll get a unique code that you enter when you install that game. You'll have to connect to the Internet in order to authorize that code, and the code can only be used once. Once you use it, that game will then be linked to your Xbox Live account. "It sits on your harddrive and you have permission to play that game as long as you’d like," Harrison said.
Alhoewel het mogelijk niet zo bedoeld is: sommige gamers vinden het arrogant dat Microsoft het heeft over "permission" (toestemming) om games te spelen die je koopt.

Stel je wilt het spel meenemen en bij een ander spelen, of het spel simpelweg verkopen. Kan dat? Natuurlijk kan dat, zolang je maar dezelfde prijs neerlegt als voor een nieuw spel.
But what if you want to bring a game disc to a friend's house and play there? You'll have to pay a fee—and not just some sort of activation fee, but the actual price of that game—in order to use a game's code on a friend's account. Think of it like a new game, Harrison says.
Ik stelde iets gelijks voor, voor de PlayStation 4, in mijn vorige blog. Maar toen waren er duidelijk voordelen:

- Een online "marktplaats" om 'tweedehands games' te verhandelen
- Games spelen zonder de disk in je console te stoppen
- Eventueel games via Gaikai streamen naar PS Vita of smartphones/tablets (want: Sony weet welke games je hebt)

In mijn voorstel, waren er duidelijke voordelen voor de consument. Fysieke games konden gewoon doorverkocht worden, digitale games konden via een 'marketplace' verkocht worden en games konden ook nog eens gestreamd worden naar andere devices.

Microsoft's oplossing? Je kunt games spelen zonder de disk in je console te stoppen, maar je kan je fysieke games niet meer doorverkopen en er zijn ook geen andere voordelen, zoals het streamen of een "marktplaats" voor tweedehands.
Het gerucht gaat dat ze dat laatste, een marktplaats, mogelijk nog gaan maken - maar dat is nu verre van zeker.

Op dit moment heeft Microsoft's oplossing maar één doel: tweedehands games elimineren.

Semi always-online
De Xbox One moet minstens één keer per 24 uur online zijn, want anders wordt je er uit gegooid.
Kotaku: If I’m playing a single player game, do I have to be online at least once per hour or something like that? Or can I go weeks and weeks?

Harrison: I believe it’s 24 hours.

Kotaku: I’d have to connect online once every day.

Harrison: Correct.
Het excuus dat wordt gebruikt is zodat je systeem altijd up-to-date is, maar het gaat natuurlijk wel ver om mensen dan maar meteen uit hun spel te gooien omdat internet het een paar daagjes niet doet.

Het is niet allemaal slecht
Als één van de weinigen (denk ik) vind ik de toevoeging van "verplichte Kinect" juist goed. Het zorgt ervoor dat ontwikkelaars weten dat ze altijd Kinect kunnen gebruiken in hun games, en het wordt simpelweg ook een nieuwe vorm van input:

- Swipen om naar het volgende scherm te gaan met handgebaren
- Pinch and zoom met handgebaren
- Apps afsluiten en openen met handgebaren
- Stemherkenning
- Gezichtsherkenning > automatisch inloggen op goede account

Het is wennen, maar ik vergelijk het met smartphones en de touchscreen: in de eerste jaren was iedereen kritisch over touchscreens (en smartphones), maar nu is het wellicht de meest populaire vorm van input.

Conclusie
Het is nog niet over voor Microsoft en de Xbox One; het duurt nog ruwweg een half jaartje voordat het apparaat ook maar in de winkels zal liggen en in die tijd kan er veel veranderen.

Dat gezegd: ik ben nog niet helemaal overtuigd van de multimedia functionaliteiten, die extreem gericht lijken te zijn op de Verenigde Staten, en daarnaast lijkt Microsoft enkele foute stappen te zetten met always-online en het beleid wat betreft tweedehands games.
Ook is het linken van games slecht uitgevoerd, omdat er eigenlijk geen direct voordeel is voor de consument.

Heeft Microsoft hier te maken met de vloek van de derde generatie consoles? Elke derde generatie console lijkt namelijk of helemaal te falen, of het flink slechter te doen dan de tweede generatie console.

Volgende: De budget iPhone: _cruciaal_ voor Apple 07-'13 De budget iPhone: _cruciaal_ voor Apple
Volgende: De perfecte PlayStation 4 05-'13 De perfecte PlayStation 4

Reacties


Door Tweakers user LiquiD-AciD, woensdag 22 mei 2013 02:52

Grotendeels eens en gek dat er geen games verhandels/meegenomen kunnen worden. Kan me nog de Guitar-Hero tijd herinneren waarin we vaak even bij anderen speelden. Dat wordt dus nu de console meenemen.

Maar dat wennen? Mwa, je stelt dat touchscreens het meest populair is. Ik vind dat je er toe wordt gedwongen. Ik gok dat een groot deel van de mensen nog altijd liever een fysiek toetsenbord heeft op zijn smartphone, alleen al omdat het veel nauwkeuriger en sneller typt. Ik snap het ook wel, de flex systemen van de oude smartphones met volledig fysiek qwerty toetsenbord gingen vaak stuk wat het dus veel interresanter maakt om het toestel met touchscreen uit te voeren. Je hebt immers geen bewegende delen meer. Maar of dit is wat de consument wil?..

Anyway ik zie mezelf nog niet zo door de lucht heen waaien, ik vind de muis en vooral toetsenbord altijd nog het prettigst denk ik

Door Tweakers user base_, woensdag 22 mei 2013 05:50

drops jaw.... ehm iedere 24 uur online anders single player game pleite? Leuk als je even een weekendje weg bent... Zowiezo het onmogelijk of erg duur maken van het overdragen van een game aan iemand anders is imho niet erg klantvriendelijk en/of vertrouwenswekkend.

Door Tweakers user Blokker_1999, woensdag 22 mei 2013 07:23

En ondertussen kopen we al jarenlang games op steam die we ook niet kunnen doorverkopen. Ja daar is ook kritiek op, maar die is en blijft beperkt. Imho moet het dan inderdaad wel mogelijk worden om games te spelen zonder dat de schijf in de console zit alsook zou er, naar analogie met steam, een digitaal distributieplatform moeten komen zodat men in regios waar snel breedbandinternet beschikbaar is eenvoudig weg de games kan downloaden en 24/7 uit de store kan aankopen.

Dan is de semi always on een groter probleem aangezien hierdoor het spelen op bijv. LAN parties een stuk moeilijker word alsook in regios waar breedbandinternet nu net niet beschikbaar is.

Door Tweakers user i-chat, woensdag 22 mei 2013 08:02

wat zou ik nu graag 'de baas' zijn in dit landje, ik zou spontaan die MS troep verbieden...

het moest maar eens bij wet geregeld worden dat een aangekocht (voor)recht per definitie verhandelbaar moet zijn, zolang de voorwaarden (tegenprestatie) gehandhaafd is/blijft...

2e hands game, geen probleem, draag de licentie-overeenkomst over, laat de nieuwe eigenaar er een handtekening onder zetten (dat is handig als brein bij hem langs komt) verweider hem vna je eigen pc en klaar is yuppie...

Door Tweakers user Gertjuhjan, woensdag 22 mei 2013 09:48

Als je gaat gamen bij een vriend en je wilt het spel meenemen... Dan log je daar gewoon in met jouw account en je kan het spel spelen?

Door Tweakers user Eagle Creek, woensdag 22 mei 2013 10:07

Het zal allemaal wel zo'n vaart niet lopen.. niet met die games en al helemaal niet met die 24 uurs-eis.

Door Tweakers user Rafe, woensdag 22 mei 2013 12:07

Gertjuhjan: daar zat ik ook al aan te denken. 360 games zijn gekoppeld aan Xbox Live-profiel en console serienummer en een van de twee moet aanwezig zijn om de game te kunnen spelen. Imo een model redelijk werkt, waarom willen ze daar aan toornen?

Door Tweakers user Camulos, woensdag 22 mei 2013 12:59

Ik ben het met Blokker1999 eens, via steam is dit al sinds jaar en dag de normale gang van zaken. Gewoon inloggen met jouw account en spelen maar (op welke computer dan ook); als dat ook geld voor de XBOX One dan lijkt me dat toch best OK? Breedband internet is dan wel een vereiste.
Als je games digitaal aanschaft, is de drang naar 2e hands verkoop een stuk minder.

Vind het wel slim dat Microsoft de kinect gaat meeleveren! Ik zie daar zeker wel voordelen in, en zet (waarschijnlijk) een nieuwe standaard voor next-gen consoles.. je gaat zien dat mensen over een jaar of wat verwachten dat je via kinect-achtige oplossingen input kan leveren aan je console.

Door Tweakers user Pathogen, woensdag 22 mei 2013 14:02

Volgens mij lees ik dat games zijn gekoppeld aan je account, right?
Dan kun je toch bij je vrienden inloggen?

Door Tweakers user LiquiD-AciD, woensdag 22 mei 2013 16:26

Aaah zo had ik het niet begrepen, maar inderdaad wel logisch. Zoals we op Steam gewend zijn is niks mis mee, als je dan na het inloggen op je account maar wel vanaf de dvd kunt spelen en dat niet eerst de game gedownload moet worden..

Door Tweakers user pagani, woensdag 22 mei 2013 16:27

Je koopt (zoals bij alle software) niet de software zelf maar een licentie om de software te gebruiken. De fysieke drager an sich heeft weinig waarde, het feit dat een nieuwe licentie voor een nieuwe gebruiker net zoveel kost is derhalve ook niet heel vreemd, dus wat is je punt?

Door Tweakers user MAX3400, donderdag 23 mei 2013 07:56

Bij gebrek aan voldoende info plemp je een blog neer wat bijna 4x zo kort is als je PS4-blogje, de manier van zinnen opbouwen en bold gebruik riekt naar fanboyism en je neemt bepaalde geruchten of noch onbevestigde uitspraken voor 100% waar aan.

Wat je moet doen: delete dit blog of pas het aan nadat je de tientallen / honderden andere sites hebt gelezen die ook allemaal iets over de XBOX One hebben geschreven of vermeld.

[Reactie gewijzigd op donderdag 23 mei 2013 07:57]


Door Tweakers user ge-flopt, donderdag 23 mei 2013 09:28

Mooi stuk en leest ook makkelijk. Ik vrees echter dat wij als tweakers toch weinig in te brengen hebben. Het is Nintendo te doen om de grote groep die niet technisch zijn en datgene wat Nintendo aangeeft voor waar aannemen.

Op dit moment ben ik blij met mijn PS3 en misschien dat ik later een PS4 koop, maar een Nintendo zal het nooit worden.

Door Tweakers user billie91, donderdag 23 mei 2013 10:01

Ik sluit me in dit geval aan bij MAX3400, deze blog is veels te kort door de bocht. Je moet meer bronnen opzoeken en wat meer inlezen want vergeleken met je blog over de PS4, stelt dit niks voor. Deleten deze hap en kom met iets beters want dat kan gerust.

Door Tweakers user DarthDavy, donderdag 23 mei 2013 16:02

De vloek van de derde generatie consoles? Waar haal je dat vandaan?

Nintendo: NES -> SNES -> Nintendo 64. De Nintendo 64 lijkt me allesbehalve gefaald.
Sony: PS1 -> PS2 -> PS3. De PS3 heeft toch niet gefaald. Het succes evenaren van de PS2 was quasi onmogelijk.
Sega: Master System -> Mega Drive -> Saturn. De Saturn is toch ook niet de faalconsole geweest voor Sega. Dat is pas zijn opvolger geweest de Dreamcast die niet kon opboksen tegen de PS2, de Xbox en de Gamecube.

Door Tweakers user Navi, donderdag 23 mei 2013 19:35

Ik vind het allemaal maar een beetje gezeur om niets, het is al JAREN zo dat je de meeste games niet door kunt verkopen omdat deze op 1 of andere manier single use zijn.
Of ze nou een cdkey hebben, gekoppeld zijn aan een account, of aan je steam account, het is misschien niet leuk, maar het is werkelijk al jaren zo, dus waarom nu ineens die ophef?

Door Tweakers user WhatsappHack, vrijdag 24 mei 2013 02:13

Maare... Hoe zit het dan met de uitspraak van het Europese Hof dat software doorverkocht mag worden?

Door Tweakers user MAX3400, vrijdag 24 mei 2013 07:48

WhatsappHack schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 02:13:
Maare... Hoe zit het dan met de uitspraak van het Europese Hof dat software doorverkocht mag worden?
Zoals al vaker in verschillende topics over software wordt verteld: veel fabrikanten verkopen jou geen software. Je bent op dat moment dus ook geen eigenaar van de software. Je kan dus mogelijk wel de media (fysiek of virtueel) aan iemand overdragen maar het lease-contract van de software staat nog steeds op jouw naam.

Het is toch met veel lease-constructies zo dat als jij afstand doet van het produkt, de volgende gebruiker nieuwe lease/huur-kosten moet gaan maken? Een aantal voorbeelden zijn een (lease-) auto, koffiezetapparaat op werk, huurhuis, kantoorruimte.

In mijn optiek, maar ik ben hierin mogelijk niet voldoende geinformeerd, heeft het Hof een uitspraak gedaan die technisch geheel niet onderbouwd kan worden. Stel, jij hebt een iTunes-album gekocht en dat met de correcte software op een PC gezet. De PC zet je uit en trek je van het internet af. Als deze muziek voorzien is van DRM, kan de licentie nooit meer worden gecontroleerd/verwijderd van jouw PC dus de overdracht van het album naar iemand anders wordt ook al moeilijker.

Door Tweakers user Amanoo, vrijdag 24 mei 2013 08:06

Ik ben wel nieuwsgierig of de EU zich ermee zal bemoeien als de online marktplaats er niet komt en Microsoft tweedehands games de nek omdraait. Volgens mij geldt het principe van uitputting als je een spel koopt, met andere woorden Microsoft verliest alle rechten op jouw specifieke kopie en je hebt wettelijk het recht je game door te verkopen. Microsoft moet dit naar alle waarschijnlijkheid gewoon mogelijk maken, anders zou het wel eens goed kunnen dat de console illegaal wordt en niet in Europa kan worden verkocht. Helaas maken lease-constructies dit soort dingen vaak lastiger, want dan neigt het ineens naar Software as a Service, waarbij je dus niet de software koopt, maar voor onbepaalde tijd huurt.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 mei 2013 08:09]


Door Tweakers user Mad-Monkey, vrijdag 24 mei 2013 09:52

Camulos schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 12:59:
Ik ben het met Blokker1999 eens, via steam is dit al sinds jaar en dag de normale gang van zaken. Gewoon inloggen met jouw account en spelen maar (op welke computer dan ook); als dat ook geld voor de XBOX One dan lijkt me dat toch best OK? Breedband internet is dan wel een vereiste.
Als je games digitaal aanschaft, is de drang naar 2e hands verkoop een stuk minder.

Vind het wel slim dat Microsoft de kinect gaat meeleveren! Ik zie daar zeker wel voordelen in, en zet (waarschijnlijk) een nieuwe standaard voor next-gen consoles.. je gaat zien dat mensen over een jaar of wat verwachten dat je via kinect-achtige oplossingen input kan leveren aan je console.
Je gaat er wel aan voorbij dat mijn steam momenteel al een maand in offline mode staat en ik er nog steeds dagelijks op game. geen onzinnige 24 uurs inlog. of bye bye offline mode

Door Tweakers user DerDee, vrijdag 24 mei 2013 14:13

Bij een hoop punten moet ik je gelijk geven, maar laat toch wel duidelijk zijn dat het kleine uurtje van Microsoft meer waarde had als de 2 uur sleur van Sony. Microsoft heeft (afgezien van de hardware specs) de console zelf laten zien en niet ordinair 20 spellen lopen tonen die erop uit gaan komen, dat houden ze bij ms voor de E3 wat niet meer als logisch is als je het mij vraagt.

Ook het always online is erg goed te begrijpen hoewel ik 24 uur persoonlijk ook erg kort vind, maar kijk naar alle vorige generaties en dan zijn ze allemaal binnen korte tijd gekraakt en zijn spellen te branden i.p.v. te koop.Maatregel die niet leuk voor consument, wel beter voor industrie, en dit is dan weer fijn is als je wil dat er überhaupt nog een volgende generatie consoles gaat komen.

Door Tweakers user WoutervOorschot, vrijdag 24 mei 2013 16:36

Het is wel zo dat veel uitspraken over de 2e hands games en Always online niet bevestigd zijn en er ook tegenspraken zijn vanuit Microsoft.

De media is echt niet zo gericht op de USA, het complete tv deel is ook in nederland beschikbaar (kijk maar naar windows media center) en xbox music/video is ook al een tijdje verkrijgbaar voor zeer schappelijke prijzen.

Door Tweakers user jantjefoutloos, zaterdag 25 mei 2013 19:20

Ach, het is allemaal afwachten. Om het nu al over een ramp te hebben. De zwarte doos ligt niet eens in de winkel.

Door Tweakers user KayD, maandag 27 mei 2013 15:28

Dat always online, of zelfs 1x p/ 24 uur is belachelijk. Als ik een Xbox koop, wil ik hem in de "sleurhut" mee op vakantie kunnen nemen voor een regenachtige dag ( of 8 ) in Italie...

Denk niet dat het er gaat komen, zoals nu wordt aangegeven in de media

Door Tweakers user Alpha Bootis, dinsdag 28 mei 2013 10:19

Camulos schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 12:59:
Ik ben het met Blokker1999 eens, via steam is dit al sinds jaar en dag de normale gang van zaken. Gewoon inloggen met jouw account en spelen maar (op welke computer dan ook); als dat ook geld voor de XBOX One dan lijkt me dat toch best OK? Breedband internet is dan wel een vereiste.
Als je games digitaal aanschaft, is de drang naar 2e hands verkoop een stuk minder.

Vind het wel slim dat Microsoft de kinect gaat meeleveren! Ik zie daar zeker wel voordelen in, en zet (waarschijnlijk) een nieuwe standaard voor next-gen consoles.. je gaat zien dat mensen over een jaar of wat verwachten dat je via kinect-achtige oplossingen input kan leveren aan je console.
Als je Steam op offline mode zet kan je weken lang ongestoord je SP games spelen, dus als je je doos meeneemt naar een internetloze locatie kan je al je meuk die niet van internet afhangt gewoon draaien. Zoals het hoort. Prijspunt die ik op steam heb voor een game is ook flink lager dan de gemiddelde console titel.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 28 mei 2013 10:20]


Door Pheleisha, woensdag 16 oktober 2013 14:32

yeah hopefully the dioisivn is possible but right now the celtics are too good we have some easy games coming up if they manage to not screw them up so maybe if not dioisivn then 6th and get the pacers or hawksVA:F [1.9.8_1114]please wait...VA:F [1.9.8_1114](from 0 votes)

Door college online phd, donderdag 24 oktober 2013 01:20

A million thanks for posting this information.

Door viagra on-line, donderdag 24 oktober 2013 12:11

Big help, big help. And superlative news of course.

Reageren is niet meer mogelijk